تبلیغات
تکنولوژیست ها - پوكی استخوان (استئوپورز)

مرتبه
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
شایعترین بیماری استخوانی بزرگسالان بویژه سالمندان است.شكستگی های لگن و بالای ران ناشی از استئوپورز بخصوص در زنان به پدیده ای جدی و رو به افزایش بدل گشته است.
علتی كه برای بروز پوكی استخوان ذكر می شود عبارتند از: ارث و عوامل محیطی چون عدم تحرك رژیم نامطلوب غذایی، بروز برخی بیماریهای مزمن و…
تحقیقات اپیدمیولوژیك، عمده ترین دلیل سرعت افزایش بروز استئوپورز را در كشورهای آسیایی، تغییرات محیطی، شهرنشینی، كاهش فعالیت بدنی و از همه مهمتر الگوهای نامناسب غذایی می دانند، بخصوص تغییر الگوی غذایی از رژیم هایی با اساس گیاهی به رژیم هایی با اساس حیوانی پیشگیری بهترین راه مقابله با استتئوپورز و تغذیه بخش مهمی در سلامت استخوان می باشد.
تقریباً یك سوم توده استخوان را پروتئین تشكیل می دهد پروتئین غذایی حاوی اسید آمینه های ضروری است كه برای تشكیل استخوان مورد نیاز می باشد.  
اما دریافت مقادیر زیاد آن مضر است زیرا دریافت زیاد پروتئین دفع كلسیم آندوژنز(تولید شده در بدن) را افزایش می دهد.
دریافت زیاد پروتئین حیوانی غیر لبنی(مثل انواع گوشت ها) سبب افزایش تحلیل استخوانی می شود.پروتئین حیوانی به دلیل مقادیر بالای اسید آمینه های گوگرد را سبب تولید مقدار فراوانی اسید در بدن می گردد.
عدم تعدیل تولید این اسید بوسیله بازهای شیمیایی(مثل كربنات پتاسیم و غیره) و یا بازهای طبیعی(مثل میوه و سبزیجات) و یا عدم دفع آن توسط كلیه ها كه خود ناشی از افت قدرت پالایش كلیوی در اثر بالارفتن سن است، سرانجام ممكن است موجب بروز استئوپورز گردد.
پروتئین گیاهی اثری مساعد در پیشگیری از پوكی استخوان دارد كه علت آن دارا بودن مقدار كم اسید آمینه های گوگرد دار و مقدار زیادی لیزین است كه به این ترتیب به ایجاد محیط قلیایی در بدن كمك می كند و مانع از تحلیل استخوانی می شود.
درمیان پروتئین های گیاهی، سویا منبع خوبی است كه در سلامت استخوان تاثیر داشته و سبب افزایش تراكم استخوان و پیشگیری از استئوپورز و شكستگی ناشی از آن بخصوص در زنان یائسه می گردد.
مزیت پروتئین گیاهی سویا، داشتن ایزوفلاول ها است كه تركیباتی شبیه استروژن در منابع گیاهی هستند و تاثیر خود را از طریق تحریك سلولهای استخون ساز(استئوبلاست) برای تشكیل استخوان اعمال می كند.
نتیجه : بررسی های مختلف حاكی است كه برای پیشگیری از استئوپورز توجه به موارد زیر مفید است:
- دریافت كافی ویتامین D و كلسیم و خودداری از دریافت موادی كه موجب افزایش دفع كلسیم و تاثیر منفی و تعادل كلسیم می شوند.
- دریافت مقدار بیشتر مورد نیاز پروتئین و خودداری از زیاده روی در مصرف آن
- دریافت بیشتر پروتئین گیاهی نسبت به پروتئین حیوانی
- بهترین نوع پروتئین گیاهی سویا است كه می تواند جایگزین قسمتی از پروتئین حیوانی می گردد.
- دریافت كافی مواد قلیایی كننده مثل سبزیجات و میوه جات
- خودداری از زیاده روی در مصرف مواد اسیدی كننده مثل گوشت، قهوه، نوشابه های كولادار و غیره
- دریافت كافی ویتامین ث،ویتامین K ، پتاسیم و منیزیم
- توجه به سایر عوامل خطرزایی كه ناشی از تغذیه نمی باشد از جمله كم تحركی.


ارسال توسط fatemeh golami
آرشیو مطالب
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ